Afbeelding1

Spierpijn, wat kan je ertegen doen?

Het is niet fijn om pijn te ervaren. Ikzelf vind het vervelend als je ’s ochtends opstaat met spierpijn in je lichaam. Spierpijn is toch een ander soort pijn dan andere(n). Niet kunnen lachen zonder dat het voelt alsof je buikspieren het zullen begeven? Je armen niet hoger kunnen op heffen dan schouderhoogte. Echte sportfanaten vinden het fijn. Het is de ultieme bekroning op het hard werken in de gym. Het lichaam geeft wel een signaal af naar je, dus houdt hier rekening mee.

BewarenBewaren

De afkorting DOMS wordt vaak genoemd bij spierpijn, het staat voor: ‘delayed onzet muscle soreness’. Dat klinkt best wel serieus maar je hoeft je niet gelijk zorgen te maken. Als je een nieuw trainingsschema hebt afgewerkt of harder bent gegaan dan normaal is het vanzelfsprekend dat je spierpijn krijgt want de spieren zijn niet gewend om zo hard of anders te trainen.

Het is niet erg om door te trainen als je spierpijn hebt, het is juist goed om sneller resultaat te krijgen. Sporten in een lage intensiteit kan ook als actief herstellen worden genoemd, dit om het littekenweefsel in je stijve spieren af te breken en de bloedtoevoer naar getroffen gebieden te bevorderen. Ik zou dan kiezen voor zwemmen.

Ben je toch bang dat er iets niet helemaal goed zit? Je kunt heel eenvoudig vaststellen of het inderdaad om een blessure gaat. Spierpijn slaat meestal binnen 24-48 uur na een work out toe en is symmetrisch. Als je bepaalde spiergroep traint en aan de linkerkant meer ervaart dan aan de rechter, dan zit het niet helemaal goed. Ga dan naar de fysio voordat je blijvende schade aanricht.

Je kan ook kiezen voor preventieve maatregelen om goed te eten en drinken voordat je aan een workout deelneemt. Dit kan je doen om altijd een fles water mee te nemen. Er zijn zoveel sporters die nog geen water of fles drinken bij heeft tijdens het trainen. Naar mijn mening is dit heel onverstandig en is niet goed voor je spieren. “Als je nog steeds veel spierpijn aanhoudt kan je ervoor kiezen om vooral uit te rusten. Daarvoor is maximale rust belangrijk en daardoor is nachtrust erg belangrijk, slaap minimaal 8 uur per nacht om volledige rust te ervaren. Als je te weinig nachtrust krijgt kunnen de spieren niet maximaal herstellen van de spierpijn. Daarvoor is het belangrijk om goed te slapen.” – Wesley Damen (Personal Trainer Health City Oisterwijk)

BRON: Mens Health
Personal Trainer HealthCity

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *