arms-care-check-905874

Measure Your Health

Wij mensen tellen tegenwoordig alles, van calorieën tot het aantal stappen dat we op een dag zetten. Toch is er maar een meting die voortduren wordt geteld, aangepakt en bekritiseerd als het gaat om het meten van onze gezondheid- het gewicht van een persoon.

BewarenBewaren

 

Omdat wij veel nadruk leggen op ons gewicht, hebben we de neiging om te denken dat het gewicht ook het meest belangrijkste maatstaf is voor onze gezondheid. Maar dit is zeker niet het geval. Ons welzijn komt eigenlijk neer op een aantal verschillende maatstaven. In plaats van alleen maar naar die weegschaal te kijken zijn er ook een aantal andere aspecten die je gezondheid definiëren.

 

Taille omtrek

Het meten van de tailleomtrek geeft een goed beeld van iemands gezondheid. Dit is een belangrijk om het risico in te schatten op gezondheidsproblemen zoals beroerte, slaapapneu en hartaandoeningen. Deze meting kan meer vertellen over het potentiële ziekterisico van een persoon dan het gewicht. De tailleomtrek is bepalend voor je visceraal (buik) vet, dat is het vet dat de interne organen omringt. Dit is zelfs nog belangrijker dan het meten van je totale lichaamsvet.

 

Glazen water

De hydratatie is heel erg belangrijk, mensen weten niet hoeveel water hun lichaam eigenlijk nodig heeft. Hydratatie is essentieel voor onze algemene gezondheid en welzijn, hoewel het een algemeen misvatting is dat iedereen acht glazen water per dag moet drinken. De hoeveelheid water die je nodig hebt hangt af van je leeftijd, geslacht, activiteitsniveau en klimaat. Check eens je urine, het doel is om een lichtgele kleur te hebben, wanneer je urine donker van kleur is, wilt dat zeggen dat je meer water moet drinken.

 Bloeddruk

Je bloeddruk is een andere factor waar je goed op moet letten en die je moet proberen te beheersen om je algehele gezondheid te behouden. In wezen kan een zeer hoge bloeddruk bijdragen aan de beschadiging van belangrijke bloedvaten in je lichaam. Hoge bloeddruk kan het risico op een hartaanval of beroerte verhogen en staat bekend als de “stille moordenaar”, omdat het volgens de American Heart Association (AHA) geen voor de hand liggende symptomen heeft. Hoewel u niet noodzakelijkerwijs dagelijks uw eigen bloeddruk hoeft te controleren, is het cruciaal om de bloeddruk binnen het normale bereik te houden. De AHA beveelt aan dat mensen boven de 20 met een normale bloeddruk het om de één tot twee jaar laten controleren.

Aantal uren slaap

Het advies is dat mensen elke nacht acht tot negen uur slapen.  Als u in staat bent om deze hoeveelheid slaap te bereiken, verlaagt u het risico op verschillende chronische medische aandoeningen Slaapdeprivatie is in verband gebracht met hypertensie, diabetes en zelfs hartziekten. Nieuw onderzoek blijft slaapschuld koppelen aan gezondheidsproblemen van het hart. In één studie verhoogde het gebrek aan slaap het risico op een hartaanval en beroerte met dezelfde hoeveelheid als bij roken.

BewarenBewaren

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *