man-1282232_1920

Last van je rug?!

Wie heeft ooit het bureau uitgevonden? Die kan de schuld krijgen aan de pijn van je rug. Denk aan de volgende generatie die helemaal bestaat uit kantoorbanen. Je ziet ze elke dag: het S-vormige postuur van de computerwerker. Het probleem is relatief makkelijk te verhelpen zeggen aantal deskundigen. Het bewegen van het lichaam is stap 1. Het corrigeren van je postuur voelt in het begin misschien onwennig gezien het feit dat je lichaam gewend is geraakt aan een bepaalde houding. Maar met een beetje oefening kan je een goede houding je tweede natuur worden en rugproblemen voorkomen en genezen.

BewarenBewaren

Om te voorkomen van rugklachten begint het om te kijken in de spiegel. Stel jezelf vragen of je een goede lichaamshouding hebt. Kijk of je schouders recht staan, of je hoofd niet naar een kant neigt of dat je kin verdreven naar voren steekt. Voor elke twee centimeter dat je hoofd naar voren leunt, komt er 4,5 kg extra druk op je bovenrug en nekspieren te staan. Het is belangrijk om je lichaam te bestuderen en in specifieke houdingen te krijgen. Gebruik vervolgens een spiegel om te kijken of je kin uitsteekt of je schouders hangen.

Mensen zijn niet gemaakt om de hele dag stil te zitten achter een bureau. Hierdoor schakelen je beenspieren uit en kan je rug het flink bezuren door de onnatuurlijke houding. Ga om de 30 minuten even staan en een stuk lopen. Staan en wandelen helpen je druk op de ruggenwervels te verminderen.

De hele dag naar een scherm staren, kan resulteren in ernstige kromme rug. Hierdoor krijg je al gauw opmerkingen dat je op een Franse klokkenluider lijkt. De oorzaak is zwakke schouderbladen en stabilisatorspieren. Laat terwijl je aan je bureau zit, je armen zakken langs je zij, ontspan je nek en stel je voor dat er een potlood tussen je schouders geklemd hoort te zitten. Trek hierdoor je schouders naar achteren en naar beneden en klem het ‘potlood’ ongeveer 5 seconden vast tussen je schouderbladen, gedurende 15 herhalingen. Als je dit twee á drie keer per dag doet zal het je pijn verhelpen.

Als je achterwerk de hele dag op je bureaustoel wordt gedrukt, is het belangrijk om je bilspieren aan te spannen, dit maakt verschil tussen een sterke en een kromme rug. Door sterke bilspieren kun je je heupen makkelijker in een natuurlijke positie houden. Dit helpt je rug beschermen tegen pijn en blessures.

Dit zijn allemaal nuttige tips om je rugspieren te versterken en geen last meer te krijgen van je rug.

 

Laat een comment achter of jij na dit artikel nog last hebt van je rug!

 

BRON: FYSIUS

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *