Hoe herken je een goede PT’er?

BewarenBewaren

Nu vraag jij je zeker af wat een PT’er is? PT’er is een afkorting van een Personal Trainer. Dit wordt vaak in de fitnessbranche gebruikt als het gaat om een goede begeleider die je helpt met jouw wensen en behoefte(n). Een goede gezondheid wordt steeds belangrijker in het leven, daarom probeert een PT’er je bewust te laten worden van het belang van gezond leven. Een personal trainer is een goed “hulpmiddel” om jouw fysieke doelen op een verantwoorde manier te bereiken én te behouden. Let op; het is voor iedere sporter anders.

Een goede PT’er herken je aan dat hij een goede opleiding heeft gehad. Hij of zij kan hierdoor antwoorden geven op het gebied van spieren of voeding en een goede onderbouwing erbij kunnen geven. Het is daarom ook erg belangrijk dat een PT’er weet waarover hij spreekt. In Nederland zijn er verschillende soorten opleidingen die een PT’er helpt om succesvol te worden. Bij deze opleidingen krijgt men ook te weten hoe je kan inspelen op het mentale aspect. Het motiveren van je klanten is een vereiste, voorbeelden van motiverende teksten zijn: “kom op je kan het! Nog maar 10 push ups ga door!”. Andere aspecten die een PT’er moet beheersen is het oprechte aandacht schenken aan een sporter en het creëren van ontspanning waardoor je de stressfactoren vermijdt.

De meeste PT’ers zijn op de hoogte van het voedingselement. Dit is zo belangrijk en bepaald 80% van het bereiken van je eindresultaat. Als een PT’er alleen informatie geeft en je helpt met fysiek trainen en geen advies kan geven over voeding, is met andere woorden een ‘slechte’ PT’er.

 

Ben jij opzoek naar een PT’er?

Een advies die wij jou willen meegeven is om allereerst een intakegesprek te volgen met de PT’er die jij voor ogen hebt. Daardoor kan je gelijk zien of er een juiste klik is en waar jij de komende tijd mee gaat samenwerken. Het is tenslotte niet de bedoeling dat je samenwerkt met iemand die in zijn hoofd ‘uurtje-factuurtje’ werkt. Het is dus heel persoonlijk wat voor PT’er bij jou past. Het is niet zo dat de duurste PT’er ook het beste is, wie weet vind jij die PT’er helemaal niet aardig of geeft je weinig zelfvertrouwen.

 

Kortom, een goede PT’er:

  • Verstand van voeding + onderbouwende informatie
  • Geen valse beloftes
  • Vraagt naar doelstellingen
  • Adviseert op basis van je BMI
  • Vraagt naar beperkingen
  • Tussentijdse metingen
  • Persoonlijke aandacht voor JOU
  • Let goed op de houding van de sporter
  • Variërende en uitdagende trainingen
  • Goede voorbereiding

BewarenBewaren

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *