fitnesslegend

De 3 zware oefeningen in de sportschool

Ben jij een echte sportfanaat in de gym en bekend met de meest bekende vormen van krachttraining zoals bench presses, squats en deadlifts? Het zijn niet de makkelijkste oefeningen die er zijn maar ook niet de aller-moeilijkste. Als je de oefening correct uitvoert in de gym kom je er pas echt achter hoe zwaar een oefening is.

BewarenBewaren

Natuurlijk zijn de oefeningen belast op grotere spiergroepen om je lichaam op te pompen zoals armen en borst. Maar oefeningen voor flexibiliteit, mobiliteit en stabiliteit worden vaak overgeslagen in de sportschool. Drie zware oefeningen in de sportschool zijn hieronder te vinden.

  1. Barbell Back Squat

Pak de barbell en doe er een totaal gewicht op van 85-100 procent van je lichaamsgewicht. Plaats de bar op de juiste manier op de rug en knijp je schouderbladen samen. Adem in, span je buikspieren aan en zak in een soort van squathouding. Kom weer omhoog vanuit je tenen en zet je hiel kracht te zetten en adem weer rustig uit. De meeste heren trainen hun onderlichaam met losse gewichten, wanneer ze benen trainen gaan de benen trillen en de hartslag stijgt, daarnaast is de balans ver te vinden. Weinig trainingsschema’s van mannen zijn gefocust op mobiliteitsoefeningen.

  1. Single-leg Hamstring curls

De bedoeling is om op je rug te liggen en je armen te plaatsen op de grond langs je lichaam. Leg je hielen bovenop een yogabal en strek één been in de lucht of buig hem met je tenen richting je hoofd. Belangrijk is om je core en rug goed aan te spannen en til je heupen op. Maak een curl met het been dat nog op de bal rustte en beweeg langzaam weer terug in de startpositie. De meeste mannen trainen onregelmatig en vaak te weinig hun benen, als ze dit wel doen is het meestal de deadlift of legpress. Het zware aan deze oefening is dat de focus ligt op één been waardoor de hamstrings nogal spanning krijgen. De eenbenige oefening zijn juist belangrijk om de sterkere kant te compenseren met de zwakkere kant van het lichaam.

  1. Tuck Planche

Plaats je handen op de workoutbalk, verplaats je lichaam naar je schouders en houdt je benen onder je lichaam. De bekken van het lichaam moeten op dezelfde hoogte zijn als de schouders waardoor zij parallel staan aan de grond. Door de complexe beweging van de oefening gebruik je een heleboel spieren die je nooit gebruikt of nooit gedacht hebt dat je ze had. Daarbovenop komt nog dat het een hoop kracht, mobiliteit en uithoudingsvermogen van je vraagt.

 

Heb jij deze zware oefeningen uitgeprobeerd? Laat je ervaringen in de comment achter, we zijn erg nieuwsgierig hoe het jou bevallen is.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *