appetizer-avocado-bread-566566

All about Intermittent Fasting!

Wat is Intermittent Fasting en waarom zou je het doen?

BewarenBewaren

Intermittent Fasting is geen dieet, het is een patroon van eten. Het is een manier om je maaltijden in te plannen, zodat je er het maximale uit haalt. Intermittent Fasting verandert niets aan wat u eet, het verandert als u eet.

 

Nou, het is vooral een geweldige manier om mager te worden zonder op een gek dieet te gaan of je calorieën te verminderen tot niets. In feite zal je meestal proberen je calorieën gelijk te houden wanneer je intermitterend gaat vasten. (De meeste mensen eten grotere maaltijden in een korter tijdsbestek.) Daarnaast is intermitterend vasten een goede manier om de spiermassa aan te houden terwijl u mager wordt.

 

Met dat alles gezegd, is de belangrijkste reden waarom mensen Intermittent Fasting proberen om vet te verliezen. We zullen het hebben over hoe intermitterend vasten in een oogwenk leidt tot vetverlies.

 

Misschien wel het belangrijkst is dat intermitterend vasten een van de eenvoudigste strategieën is om slecht gewicht af te nemen terwijl je goed op gewicht blijft, omdat het heel weinig gedragsverandering vereist. Dit is heel goed, want het betekent dat Intermittent Fasting in de categorie valt van “eenvoudig genoeg dat je het echt zult doen, en ook zinvol genoeg dat het echt een verschil zal maken.”

 

Hoe werkt Intermittent Fasting?

Om te begrijpen hoe Intermittent Fasting leidt tot vetverlies, moeten we eerst het verschil begrijpen tussen de gevoede toestand en de nuchtere toestand.

 

Je lichaam is in gevoede toestand als het voedsel verteert en absorbeert. Doorgaans begint de voedingstoestand wanneer je begint te eten en het duurt drie tot vijf uur terwijl je lichaam verteert en het voedsel dat u net hebt gegeten, absorbeert. Wanneer u in de voedingsstatus bent, is het erg moeilijk voor uw lichaam om vet te verbranden omdat uw insulineniveaus hoog zijn.

 

 

Na die tijd gaat je lichaam naar wat bekend staat als de post-absorptieve toestand, wat gewoon een mooie manier is om te zeggen dat je lichaam geen maaltijd verwerkt. De post-absorberende toestand duurt tot 8 tot 12 uur na uw laatste maaltijd, dat is wanneer u de nuchtere toestand binnengaat. Het is veel gemakkelijker voor je lichaam om vet te verbranden in vasten omdat je insulineniveaus laag zijn.

 

Wanneer u in de vastende staat verkeert, kan uw lichaam vet verbranden dat tijdens de gevoede toestand niet toegankelijk was.

 

Omdat we pas 12 uur na onze laatste maaltijd in de vastende toestand komen, is het zeldzaam dat ons lichaam in deze vet verbrandende staat is. Dit is een van de redenen waarom veel mensen die intermitterend vasten beginnen vet worden zonder te veranderen wat ze eten, hoeveel ze eten of hoe vaak ze bewegen. Vasten zet je lichaam in een vet verbrandende staat die je zelden haalt tijdens een normaal eetpatroon.

 

Een veelgebruikt model is het Leangains-model, waarbij 16 uur vasten gevolgd door een etensperiode van 8 uur wordt gebruikt.

 

Het maakt niet uit wanneer je je 8-uurs eetperiode begint. Je kunt om 08:00 uur beginnen en om 16:00 uur stoppen. Of je begint om 14.00 uur en stopt om 22.00 uur. Doe wat voor jezelf het beste werkt.

Bron: Voedingscentrum

BewarenBewaren

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *